Херсонська обласна
універсальна наукова бібліотека
ім. Олеся Гончара
ПН-ЧТ: 9:00-18:00
СБ-НД: 9:00-18:00

«Тіньовий флот» росії та спецоперації ГУР на Чорному морі

Фото: Associated Press

«Вони думали, що море – це їхня фортеця. Але тепер навіть хвилі грають на нашому боці».

Один із учасників рейду

Чорне море здавна має стратегічне значення для країн, які його оточують. Після початку російсько-української війни воно стало ареною складних військово-морських дій, які впливають не лише на безпеку України, а й на стабільність усього Причорноморського регіону. Спецоперації у морській зоні охоплюють широкий спектр дій – від оборони українських портів і протидії блокадам до знищення кораблів противника та захисту морських шляхів для експорту продовольства. Ці події демонструють нову роль морських сил у сучасній війні, де вирішальне значення мають не лише традиційні флотські операції, а й використання безпілотних технологій, розвідки та міжнародної підтримки.

Чорне море проти «тіньового флоту». З початку повномасштабного вторгнення та окупації українських територій російська федерація активно використовує море і як канал для контрабанди викрадених українських ресурсів – зерна, нафти та вугілля. Під виглядом цивільного судноплавства ворог налагодив масштабну схему перевезень через кримські порти, що забезпечує постійні надходження до військового бюджету держави-агресора.

18-19 серпня 2025 року Головне управління розвідки Міністерства оборони України у розділі «Морські судна» порталу War&Sanctions оприлюднило дані про 42 судна «тіньового флоту», що забезпечують нелегальні перевезення російської нафти та викраденої української продукції з тимчасово окупованих територій, включно з Кримом. Під тиском міжнародних санкцій дедалі більше держав відмовляють у реєстрації суднам, викритим у схемах обходу обмежень. У відповідь росія розгортає складну мережу шахрайських маніпуляцій: використовує підроблені прапори Панами, Малаві, Коморських островів, Гвінеї, Палау, створює фіктивні морські реєстри, підробляє документи для «легалізації» тіньових перевезень.

За оцінками Міжнародної морської організації (IMO), понад 300 суден у світі нині ходять під фейковими прапорами. Українська розвідка вже ідентифікувала понад 1000 суден і 155 капітанів, причетних до:

– транспортування зброї;

– експорту викраденої продукції з тимчасово окупованих територій;

– обходу міжнародних санкцій та інших злочинних операцій.

Прихована логістика агресора. Ланцюг незаконного експорту зерна починається на тимчасово окупованих територіях Херсонщини та Запоріжжя. Там окупаційні адміністрації вилучають урожай у місцевих фермерів і оформлюють його як «місцеву продукцію», підробляючи документи, щоб приховати походження. Далі зерно транспортують до кримських портів, передусім Севастополя та Феодосії. На терміналах його накопичують, змішують із іншими партіями та готують до морського етапу. Тут вантаж перевантажують на судна так званого «тіньового флоту» – кораблі, що належать підставним компаніям, які постійно змінюють назви або прапори, щоб уникнути контролю.

Показовий приклад – балкер Matros Koshka, який 3-7 жовтня 2025 року завантажив близько 27,5 тисячі тонн зерна в Севастополі. Після цього судно вимкнуло систему ідентифікації AIS і вийшло з порту під іншою назвою, імітуючи курс на Єгипет. Насправді, за спостереженнями аналітиків, подібні судна часто прямують до Сирії чи Туреччини. У відкритому морі вантаж можуть перевантажити на інше судно або доставити безпосередньо до портів, де його «легалізують» через фіктивні компанії, змінюючи документи про походження. Після цього зерно потрапляє на світові ринки вже як «законний» товар. Виручені кошти повертаються до російських фінансових структур, поповнюючи військовий бюджет і фінансуючи подальшу агресію. Схема, прикладом якої є Matros Koshka, демонструє системність незаконного експорту, що підтримує війну, завдає шкоди екології Чорного моря та підриває міжнародну морську безпеку.

Росія продовжує вивозити аграрну продукцію. Фото: Катерина Яресько / Telegram

Реакція України. Вітчизняна розвідка системно викриває такі маршрути. Цифрові аналітичні системи, супутникові спостереження та безпілотні платформи дозволяють виявляти рух суден «тіньового флоту» й завдавати ударів по логістиці агресора. Руйнування навіть однієї ланки означає: менше ресурсів для ворога, зниження обсягу викраденого збіжжя на світових ринках та більше безпеки для Чорного моря.

Шлях краденого зерна. Фото: Фокус

Атака на ворожий катер. 20 серпня 2025 року українська розвідка довела ефективність таких дій. У ході операції ГУР МО України в акваторії Чорного моря поблизу тимчасово окупованого Залізного Порту (Херсонщина) знищено ворожий катер типу БЛ-680, який намагався доставити підрозділ повітрянодесантних військ загарбників на Тендрівську косу. Завдяки інтеграції розвідки з безпілотних платформ і коригуванню цілі вогневими засобами, удар виявився ефективним. Усі п’ять членів ворожого екіпажу загинули.

Тимчасово окупований Залізний Порт. Фото: Deep State

Удар було здійснено ракетою повітряного базування. Висока точність стала можливою завдяки лазерному наведенню з українського безпілотника, який одночасно виконував розвідку та зафіксував момент ураження. Таке злагоджене поєднання розвідувальних технологій і високоточної зброї демонструє, як сучасні системи працюють у єдиному ритмі щоб захищати українське узбережжя та знищувати ворога ще до того, як він встигає наблизитися.

Відео Знищення ворожого катера. ВІДЕО: ГУР МОУ

Спецоперація ГУР показала дві ключові зміни:

1. Чорне море дедалі більше втрачає статус «затишної тилової зони» для російських сил, а їхні катери більше не можуть почуватися безкарними.

2. Інтеграція розвідданих, безпілотних платформ та високоточної зброї дозволяє вражати цілі на десятки кілометрів, мінімізуючи ризики для наших підрозділів.

Знищення РЛС та обладнання. Операції на морі лише частина масштабної роботи української розвідки. Уже в серпні 2025 року Чорне море знову стало ареною для блискавичної акції військових сил. Спецпризначенці ГУР провели зухвалий рейд просто в тилу ворога, знищивши ключові елементи його системи спостереження та зв’язку.

Під час ретельно спланованої операції українські бійці використали інноваційні безпілотні рішення — FPV-дрони нового покоління з посиленою системою навігації та захистом від ворожих засобів РЕБ. Саме завдяки цим технологіям нашим воїнам вдалося обійти російські системи перешкод, пробити їхній електронний захист і точно вразити цілі. У результаті рейду знищено:

Радіолокаційну станцію «Гарпун-Б», що забезпечувала ворожий моніторинг узбережжя;

Комплекс радіоелектронної боротьби «Гроза», який намагався глушити українські дрони, але сам став жертвою їхньої атаки.

Крім того, наші розвідники знищили чотири антенно-фідерні системи ворога, спалили обладнання спостереження і завдали втрат серед особового складу окупантів.

Знищення ворожого катера. Фото:24 Канал

Військові операції на Чорному морі спрямовані на руйнування не лише техніки ворога, а й логістичних ланцюгів. Ураження катера, РЛС і РЕБ ускладнює супровід конвоїв, підвищує ризики та витрати для «тіньового флоту». Коли морські маршрути стають небезпечними або дорогими, можливості вивезення викраденого товару значно зменшуються. Майстерне поєднання розвідки, FPV-дронів і високоточної зброї підвищує ефективність операцій та знижує ризики для наших підрозділів. Тактичні успіхи українських захисників, підсилені міжнародною координацією і підтримкою, перетворюються на довгостроковий тиск, який підриває фінансову здатність ворога вести війну. Чорне море дедалі виразніше стає символом відновленої свободи та українського опору.

Використані джерела:

  1. https://intent.press/publications/interview/2025/golovna-asotsiatsiia-iz-suchasnoiu-odesoiu-borotba-artur-dron/
  2. https://ipress.ua/news/gur_znyshchylo_kater_rls_ta_zagarbnykiv_u_chornomu_mori_376039.html
  3. https://usionline.com/hur-opryliudnylo-dani-pro-42-novi-sudna-tinovoho-flotu-rf/
  4. https://vgoru.org/novini/z-portu-v-aneksovanomu-krimu-vivezli-vikradene-zerno-z-xersonshhini

Календар подій

      1 2
3 4 56789
10111213141516
17181920212223
24252627282930